3 pași simpli despre cum să uiți și să ierți – și de ce nu ar trebui să forțezi procesul

Uitarea și iertarea nu sunt atât de ușoare, dar mulți oameni decid să încerce să o facă –  astfel demonstrând o înțelepciune considerabilă.

Dar dacă vrei să ierți și să uiți, nu ar trebui să forțezi procesul, pentru că mai întâi trebuie să-ți înțelegi propriile sentimente.

Dacă nu, va trebui să-ți suprimezi propriile sentimente și, în timp, cu siguranță, se va manifesta sub formă de durere, stres și anxietate…

Când în anii 1950, conducerea Chinei comuniste a ordonat să invadeze Tibetul, unul dintre călugării de rang înalt a fost închis pentru 15 ani. În tot acest timp a fost bulversat și torturat.

O dată, în libertate, a mers la Dalai Lama. Când a fost întrebat despre experiența lui în captivitate, călugărul a răspuns: „Mi-a fost foarte frică”.

Dalai Lama a întrebat exact de ce îi este frică, iar călugărul i-a răspuns: „Mi-a fost foarte teamă că nu mai pot simți simpatie pentru cei care mă țineau captivi”.

În lumea modernă, bazată pe căutarea justiției cu orice preț, unde răzbunarea este considerată a fi ceva corect și bun, aceste cuvinte par ciudată și de neînțeles.

Psihologul Caroline Müller, care studiază psihoterapia budistă, consideră că dacă vrei să ierți persoana care te-a rănit și să uiți de toate, aceasta poate fi o decizie dificilă – nu ușoară, dar nu imposibilă. Una dintre cele mai mari greșeli pe care oamenii le fac în astfel de situații este o încercare de a trece imediat la stadiul de „uitare” fără a trece prin procesul de iertare.

Dacă nu-ți înțelegi propriile emoții și nu treci prin procesul de iertare, atunci durerea pe care ai încercat să o reții în interior va izbucni, manifestându-se sub formă de durere musculară, anxietate, stres sau insomnie.

Muller este convinsă că pentru a uita cu adevărat de durerea pe care ți-ai provocat-o și de greșelile pe care le-ai făcut de-a lungul anilor, trebuie să înveți mai întâi să-ți ierți infractorii.

Acesta este un proces mult mai sănătos și mai corect, deoarece vă permite să crești treptat distanța dintre tine și ceea ce s-a întâmplat.

Merită însă să ne amintim că acesta este un drum destul de lung, care poate fi împărțit în trei etape principale:

1. Pune-te în locul abuzătorului

Când te doare cineva, majoritatea oamenilor tind să încerce imediat rolul victimei. Muller consideră că tindem să ne considerăm oameni buni și amabili, iar infractorii noștri sunt aproape ființele iadului, în primul rând pentru că ne flatează ego-ul.

Fiecare dintre noi are propria sa cale de viață, împânzită de încercări. Și, prin urmare, chiar și în cazul în care cineva te-a jignit demonstrând un comportament extrem de nedemn, merită să te uiți în propriul suflet pentru a înțelege că și tu ești imperfect. Că uneori jignești alți oameni.

„Cât de dureroasă ar trebui să fie viața cuiva care îi chinuiește constant pe cineva, îi rănește pe ceilalți, îi schimbă și își transformă viața în iad? Câtă suferință au trebuit să îndure pentru a-și întări inima atât de tare? Dacă găsești o modalitate de a te pune în pragul infractorilor tăi, atunci cred că, mai devreme sau mai târziu, vei înțelege cum să-i ierți ”, a spus Muller.

2. Privește în ochii emoțiilor tale

De multe ori suprimăm emoțiile pur și simplu pentru că ne este frică de ele. Dar oricât de dureroase sunt emoțiile, nu te vor ucide.

„Nu te rog să-ți străpungi un cuțit în inimă, ci vreau doar să nu-ți distrugi propriile sentimente. Ascultă ce îți spune sufletul, trupul și mintea. Înțelege că dacă nu-ți accepți emoțiile, atunci acestea vor deveni blocate în subconștientul tău și se vor manifesta în corpul tău ”, explică psihologul.

Da, permițându-ți să simți emoții liber la început poate fi destul de înfricoșător, dar în cele din urmă teama va dispărea. Când îți accepți emoțiile, acestea încetează să fie periculoase pentru tine. Și abia după aceea poți începe să le lași.

„Emoțiile mele trăiesc în mine, dar nu le las să meargă la cârma navei vieții mele. Întotdeauna am controlul asupra mea ”, adaugă Müller.

3. Iartă-te

Al treilea pas către iertare este să refuzi să forțezi evenimentele. Ar trebui să-ți acorzi suficient timp pentru a te vindeca, fără a o face din cauza a ceea ce s-a întâmplat.

Müller explică: „Uneori, de multe ori, ne spunem ceva de genul„ dar ar fi trebuit să știu că se va întâmpla asta ”sau, spunem, „ nu mă așteptam la una ca asta de la mine ”. De aceea, trebuie să înveți să ierți nu numai alți oameni, ci și pe tine însuți.

Crede-mă, în această situație ai făcut deja tot ce ai putut, pe baza cunoștințelor și capacităților tale. Și cred că orice situație, oricât de neplăcut ar părea, ne poate învăța o lecție de viață valoroasă. ”

Doar când poți ierta, poți uita cu adevărat. Amintirile tale vor începe să se estompeze și nu va mai conta că fostul tău soț te-a acuzat că nu ești suficient de frumoasă sau că îl iubești prea mult – și în curând vei uita complet de el.

Viața noastră este deja destul de scurtă și, dacă trăiești în trecut, pur și simplu nu ai timp să te bucuri de prezent. Totul este simplu.